středa 3. dubna 2013

Hipoterapie - léčba koněm


Už odmalička mám dost velké problémy s páteří, bolí mě záda, křiví se mi a žádné rehabilitace mi moc nepomáhají. Jediné, co moje záda spolehlivě srovná je jízda na koni. Jezdím už nějakých devět - deset let a musím říct, že pokaždé, když jsem na čas jezdit přestala, moje záda začala dost trpět a já samozřejmě s nimi.

Dost stará fotka - poník Bonnie

Přibližně před pěti lety jsem se seznámila s pojmem hiporehabilitace nebo jinak hipoterapie a začala pátrat po tom, kde bych se tady v Praze s ní mohla seznámit blíž. V dnešní době to samozřejmě není nijak těžké, prostě naklapete do Googlu hipoterapie Praha a už vám vyjíždí první výsledky. Nejvíc mě tenkrát zaujal jezdecký klub Braník, neboli TJ Orion a nakonec jsem u něj také zůstala.
Koně jsou fajn, jezdecké kluby také, ale kdo si jako já už nějakými prošel zjistí, že tam panuje dost nepříjemná konkurenční atmosféra, hlavně pro nováčky. To jsem však na Braníku nezažila, možná to bylo tím, že jsem se tam nesnažila zapojit do jezdeckého klubu, ale chtěla jsem jen dělat hipoterapii, těžko říct.

Hipoterapie je rehabilitační metoda, která může pomoci širokému spektru pacientů.
Je věkově neomezená a pacient, ať už dítě nebo dospělý, si díky hipoterapii může zlepšit koordinaci pohybů, senzomotoriku a posílit různé svalové skupiny. Po psychické stránce hipoterapie také velmi pomáhá. Pacient je v příjemném, bezstresovém prostředí, cítí hladkost kůže, teplo a klidný tep koně a rehabilitant s ním promlouvá o příjemných tématech a oba se snaží najít si k sobě cestu.
Adámek
Hiporehabilitace je vhodná pro pacienty s roztroušenou sklerózou, skoliózou, svalovou disbalancí, mozkovou obrnou s obezitou, kardiovaskulárními onemocněními, ale také třeba pro slepce, pro lidi s Downovým syndromem nebo schizofrenií.
S pacientem se podle potřeby cvičí, mluví nebo jen chodí, důležitým faktorem je zde příjemná atmosféra, pomazlení se s koněm a navázání kontaktu. Myslím, že už jenom fakt, že jsou děti venku a v kontaktu se zvířaty a přírodou velmi pomáhá, natož potom příjemně houpavý pohyb koně.
Emička
Pokročilí jezdci se později mohou zúčastnit samostatného tréninku, případně paravoltiže a paradrezury.
Myslím, že dětem i dospělým se na statku moc líbí, dříve jsme mohli chodit ven, ale teď se bohužel kvůli golfovému hřišti musíme zdržovat jen na jízdárně. Nám to však zase tolik nevadí na statku panuje příjemná atmosféra a i já se vždy po odpoledni stráveném v Braníku vracím domů s úsměvem na tváři. Jen mě mrzí, že tam kvůli škole a dalším povinnostem nemohu chodit tak často, jak bych chtěla.
Kdybyste měl někdo zájem jít se tam podívat, není problém. Každá dobrovolná ruka je dobrá. Hipoterapie probíhá každou středu a neděli cca od tří hodin a mě tam tuhle neděli konečně už také uvidíte! 

Stašek 

Žádné komentáře:

Okomentovat