čtvrtek 28. března 2013

Být někým jiným..




Natáčení je krásná práce. Spolupracujete se spoustou fajn lidí z nichž většina má výborný smysl pro humor, případně naprosto dokonalé komediální schopnosti, takže se rozhodně nenudíte a ještě k tomu dostanete docela dobře zaplaceno. J
Jak je však známo – každá mince má svůj rub a líc a takové filmové natáčení hlavně! Asi mi to neuvěříte, ale občas musíte vytrpět opravdové peklo než se scéna opravdu podaří.

Kolem natáčení koluje spoustu mýtů a..no drbů. Ne všechny jsou pravdivé a tak se je pokusím vysvětlit a budu doufat, že to jen nezhorším. J


1) Texty jsou těžké, ale herci se je učí snadno – Tohle není úplně pravda, herci jsou sice zvyklí na hromady textu, ale když se před ně dostane něco, z čeho polovinu slov nikdy neslyšely a od druhé půlce sice slyšeli, ale stejně nevědí co to znamená, tak je to občas dost těžké.
Typickým příkladem je oznamování diagnózy pacientům. „Po vyhojené chorea minor dáme vždy provést tonsilektomii.“ Aneb po vyhojeném čem provedu co? Naštěstí jsou při natáčení často přítomni profesionálové z oboru, kteří vám to rádi pomocí další stovky termínů vysvětlí.

2) Při erotických scénách mají herci doopravdy sex – Je pravda, že o tomhle jsem už také několikrát slyšela, ale z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že NE! Pravdou je, že často mezi herci vzniká určitá přitažlivost, ale řekněte mi, jaké by pro vás bylo mít sex s někým, koho třeba zase tolik neznáte, před kamerami, světly a přibližně dvacítkou lidí, kteří kolem vás chodí, měří si vás kvůli ostrosti, líčí vás a češou, aby vám to v televizi slušelo a říkají vám jak na to – kam dát ruku, kam nohu apod. No, není to jednoduché, pravdou je, že tyhle typy scén nejsou vždycky úplně příjemné ani ostříleným profesionálům.

3) Facky jsou jen na oko – Ne nejsou. Fackovala jsem, byla jsem fackována a vždycky to bolelo. J

4) Rvačky, únosy a akční scény jsou vždy pečlivě nacvičené – Samozřejmě je vše pečlivě nacvičené pokud jde o hodně náročné scény, to ano. Když jde o hromadné rvačky nebo o nějaké delší souboje, vše se cvičí s profesionály dopředu, aby při natáčení bylo všechno ok. Ovšem já mám krásnou historku z mého natáčení, kdy jsme hráli scénu únosu. Měla jsem jít po chodníku a dva muži měli u mě zastavit s autem a unést mě. Byla jsem trochu nervózní, moc často unášená totiž nejsem a tak jsem ptala: „Vyzkoušíme si to? Jak to mám udělat?“ Pokyny od dvou kaskadérů byly jasné: „Hele, dělej si co chceš, klidně kopej, snaž se vyvléknout, my tě do toho auta stejně dostaneme.“ A bylo to tak.

5) Herci si líbací scény užívají – nevím jak ostatní, ale u mě to není pravda. Tyto scény mi nevadí, ale neužívám si je.  „Zvuk jede, kamera jede, začněte se líbat a akce.“  „Stop! Stop! Proč jste se nezačali líbat? No, tak ještě jednou!“ I když se to dá snadné, některé věci nejdou hned na povel.

6) Když jsi známá máš spoustu výhod – Ano i ne, je pravda, že pro tebe občas někdo něco udělá rychleji nebo poctivěji, ale není to tak vždycky. Například ve škole mi to občas všechno dávali pěkně „sežrat“, ale zase musím uznat, že jsem párkrát mohla předběhnout frontu v obchodě, kině nebo divadle.

7) Populární herci jsou namyšlení – Ne! Nesetkala jsem se zatím ani s jedním hercem, který by byl nějak nepříjemný nebo namyšlený. O některých to koluje, ale řekla bych, že jsou to spíš výjimky. Ironií je, že ti nejarogantnější jsou většinou začínající herci nebo ti nejméně úspěšní.

8) Zkušení herci nejsou nervózní – Snad každý herec je nervózní před prvním natáčecím dnem. Neví totiž jaká bude parta lidí, jestli ta role je opravdu pro něj dobrá apod.  Je to prostě jak při nástupu do nové práce, samozřejmě u filmu se hodně lidí navzájem už dlouho zná, ale stejně nikdy nevíte, jak vám to v novém složení bude klapat. Představte si, že byste třeba každé tři - čtyři měsíce měli nastoupit do nové práce, k novému šéfovi a novým kolegům, takže asi tak.

9) Herci jsou v naprostém pohodlí - Tradičně se léto točí v zimě a zima v létě a aby se zamaskoval pot v horku nebo vydechující pára v zimě, používají se dost kruté triky.
Například, když je horko a točí se polodetail, nebo-li takzvaně rozhovor face to face nedbá se na to, co máte dole na sobě. Takže se stane, že stojíte třeba na ulici jen v kraťasech a v zimní bundě a kulichu, což většinou pobaví, ale občas i dost pohorší ostatní kolemjdoucí.
Horší variantou je zima. Sice můžete mít kolem pasu deku, ale když máte v puse kostku ledu, aby vám na akci nešla pára od pusy tak stejně moc nepomůže. Namodralé rty vám potom přejedou rtěnkou a drkotání prostě musíte překonat!

10) Vše je jen na oko – Hodně lidí si myslí, že všechno je jen na oko a spousta věcí se dodělává pomocí triků a v počítači. Komplikované scény se třeba dodělají nebo celé vytvoří v počítači, ale věřte, že rány a pády občas zabolí, dorty na obličej padají, auta se bourají, věci se rozbíjejí a slzy tečou.


Film je krásná iluze a věřte mi, že některé triky je lepší nevyzrazovat. Není nic lepšího než si užít skvěle natočený film se zatajeným dechem a nemyslet na to, jak to asi udělali.


Vaše Adriana



4 komentáře:

  1. Zajímavý článek, Ájo:-). Jsem asi blondýna, ale proč se léto točí v zimě a zima v létě? Nedokážu si představit, že bych stála v závějích v tílku s kostkou ledu v puse a měla mluvit:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Domí, většinou je to kvůli tomu, že se prostě začne natáčet ve špatný měsíc. Třeba nějaký film o gymplu - natáčí se v létě, když mají studenti prázdniny a holt se musí natočit třeba to, že je podzim a je chladno. Nebo se také stává, že se začne natáčet léto v létě, ale ptotáhne se to do chladnějšího podzimu..jak kdy, je spousty důvodů.. Čekání na teplo nebo na zimu je holt ztráta peněz..:-)

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj :) Považuju tě tak trošku za vzor, je mi 17 a filmy, kde hraješ mě fakt baví. Chci se zeptat jak se ti hrálo ve Velmi křehkých vztazích, když jsi balila Honzu Zadražila :) Tu roli jsem ti vyloženě záviděla :) Lenka

    OdpovědětVymazat
  4. Velmi křehké vztahy bylo docela těžké natáčet, protože pracovní tempo a nasazení je velmi rychlé oproti filmům.
    Zatímco u filmu se za den natočí třeba 5-6 obrazů (scén, akcí), tak u seriálů je to většinou až dvojnásobek a občas i víc... :) Nebyla jsem zvyklá, takže to pro mě bylo ze začátku dost těžké..
    Jinak Honza Zadražil je super! Neustále nás bavil historkama, takže atmosféra byla příjemně uvolněná a tak se to všechno natáčelo o trochu snáz..:)

    OdpovědětVymazat