sobota 25. května 2013

Noc Kostelů 2013



Včera jsem se poprvé zúčastnila noci kostelů a bylo to velmi příjemné a zajímavé. Nejsem věřící ani pokřtěná a pravděpodobně ani nebudu, ale musím uznat, že návštěva kostela sv. Petra na mě velmi zapůsobila a celá atmosféra chladné noci kostelů ve mě vyvolala spoustu myšlenek, otázek a fascinace vírou.

Potom už nebude den ani noc, ale v čase večera bude světlo. – motto noci kostelů

Noc kostelů byla celorepubliková akce, která proběhla 24.5. Každý nebo minimálně naprostá většina kostelů v ČR ten den nabízela možnost je navštívit, poslechnout si zpěvy, ochutnat mešní víno, podívat se do „zákulisí“, poptat se na různé informace, setkat se s významnými osobnostmi a pro děti byly připravené různé akce jako například divadélka, seznamování s patrony, malování, navlékání korálků, tvoření si křížků a růženců a další.
Já jsem navštívila Kostel sv. Petra na Poříčí a jeho přilehlou zvonici. Samotný kostel, který byl postaven původně jako románská bazilika a potom mnohokrát přestavován, je krásný. Líbí se mi jeho členitý exteriér a oproti jiným kostelům poměrně skromný interiér (samozřejmě kromě oltáře). Mohli jsme ho prolézt od shora dolů a tak jsem objevila i tajuplné komůrky ve kterých, být tam sama, bych se asi i bála.
Co se programu týká, tak od půl páté byla mše, potom zazvonily zvony na znamení zahájení noci kostelů, od sedmi byla prohlídka kostela s odborným výkladem a potom konečně krásný koncert místního sboru, na který jsem se z určitých důvodů velmi těšila.
Program pokračoval opět prohlídkami a varhaním koncertem a my jsme zatím mohli ochutnat sladké, ale silné mešní víno, podívat se jaké oblečení a hlavně barvu (nevím přesný název) nosí kněz, a navštívit vedlejší zvoničku sv.Petra a zkusit si zazvonit na malý zvon.
 
Akce byla celkově dobře zorganizovaná. V každém kostele byly k dostání letáčky s podrobným programem a mapky na kterých byly zobrazeny nejbližší další kostely. Já však byla dost nepřipravená, takže jsem se s hlavou plnou rozjímání vydala domů.
Na příští rok se ovšem připravím, seznámím se pořádně s programem, teple se obléknu a určitě znovu vyrazím.
I přestože mám hodně výhrad vůči církvi ať už katolické, římsko – katolické, protestantské, husitské nebo jakékoli jiné myslím, že navštívit noc kostelů, poučit se a zamyslet je dost důležité a věřte nebo ne ta noc a procházka Prahou má krásnou atmosféru.


P.S. Nezapomeňte 8.6. na Muzejní noc! :-)


3 komentáře:

  1. Milan:Taky bych odděloval církev a kostel.Kostel bych bral jako archytektonickou památku.Církvím jde jenom o majetek.

    OdpovědětVymazat
  2. Kostely mám ráda, jen mě jejich bohatá, neskromná rádoby majestátnost vždy ujistí v tom, že církev už dávno zapomněla, že základem křesťanství je skromnost, čistota a láska...

    OdpovědětVymazat
  3. Kdysi dávno jsem byl v kostele a farář pořád dejte bohu a obcházel několikrát.

    OdpovědětVymazat