úterý 7. května 2013

Karel Malich - expozice světla a tmy


Už docela dlouho jsem měla v plánu navštívit expozici Karla Malicha, vystavenou v jízdárně Pražského Hradu. Ne, že bych trpěla extrémním nadšením pro moderní umění, ale díla Karla Malicha  uznávám, líbí se mi a vzhledem k tomu, že patří mezi velikány českého výtvarného umění a je velmi inteligentní a zajímavý člověk, měla jsem pocit, že se o něm určitě musím dozvědět více.



Rozhodně jsem nelitovala, výstava byla fenomenální a naprosto dokonalá. Jeho kinetické instalace rozvěšené po celé délce původní jízdárny, působily naprosto magicky!



Lehce nasvícené objekty a lesklá drátěná díla, nás doslova přenesla někam jinam, na cizí planetu, do nové tajuplné krajiny, bylo to krásné. Poprvé jsem si doopravdy dokázala představit moderní umění u mě doma, poprvé jsem si opravdu chtěla něco odnést a vystavit doma. Jeho nástěnné plastiky mě opravdu bavily a velmi zaujaly.




Jak už jsem zmiňovala, ze začátku mě výstava moc nelákala a nic speciálního jsem od ní nečekala, ale jsem opravdu ráda, že mi takhle vyrazila dech. 
V podlouhlém prostoru jste se mohli procházet jak jste chtěli a k exponátům jste mohli úplně blizoučko. Přiznávám, že jsem asi stokrát potlačila touhu do zavěšených instalací šťouchat a rozhýbávat je, protože jsem si jistá, že až v pohybu by je člověk doopravdy ocenil. (Dobře, dobře, jednou jsem si šťouchla..:-) )



Na celou expozici jsme se mohli podívat i z nadhledu, což nám dovolilo ocenit skvěle sladěný a vymyšlený koncept celé výstavy, který jakoby hledal inspiraci ve dni a noci.

Vše totiž začínalo v černočerné tmě, kde jsme tmavě lesklé obrysy exponátů sotva rozpoznávali, pokračovalo v šedobílé části s exponáty znázorňujícími krajiny, mraky a vše končilo obrovským rozzářeným kruhem v čistě bílém prostředí. Když se člověk dostal až nakonec, měl doslova pocit osvícení moderní, čistou krásou.




Mám jen jednu dost špatnou zprávu, výstava zítra v šest večer končí a už nebude možnost jí navštívit. Rozhodně ji doporučuji, pokud máte zítra aspoň trochu času, určitě běžte!

Více informací na : http://www.karelmalich.cz/ 
Vstupné: Dospělý - 140 Kč, Student - 60 Kč, Rodinné - 280 Kč



3 komentáře:

  1. Více mě oslovily spíš pastely, které připomínají Kupku než drátěné sochy a sám také pastely taky používám , i když né v abstrakci,ale v realismu.Dávám totiž přednost klasice , jako je Roden , nebo Michelangelo,před touto modernou.

    OdpovědětVymazat
  2. Vzdy je krasne kdyz te oslovi nekdo z modernich umelcu a potom uz mas jakoby otevrene oci na cele to obrovske a nevycerpatelne moderni umeni, zdroj nejvetsi inspirace...

    OdpovědětVymazat
  3. Pastely byly moc hezké a líbilo se mi jejich uspořádání, ale ty drátěné sochy měly pro mě něco víc do sebe..¨

    Moderních uměleckých galerií jsem prošla víc a tohle bylo opravdu první, co mě uchvátilo..tak uvidíme jestli budu mít teď otevřenější oči..:)

    OdpovědětVymazat