středa 7. srpna 2013

Řecká večeře

Víte na cestování je krásné to, že se o své zážitky můžete po návratu s někým podělit. Mám moc ráda, když můžu domů přivézt nějakou drobnost nebo suvenýr z cest, kterým udělám radost a  aspoň na chvilku svou rodinu nebo přátele přenesu na místo, kde se mnou nemohli být. Tradičně vozím z dovolených nějaké místní výrobky, alkohol nebo něco dobrého na zub, ale teď po návštěvě Kréty jsem se rozhodla, že domů dovezu celou pořádnou řeckou večeři.

Řecká kuchyně a obecně řecká večeře je krásným obrazem jejich kultury a smýšlení. Řekové a obecně obyvatelé středomoří nikam moc nespěchají nebo aspoň ne večer po práci.
Sejdou se doma nebo v restauraci s přáteli a jedí a pijí a hodují. Je to krásné a úplně jiné než u nás, je příjemné jíst třeba dvě tři hodinky, v klidu k tomu poslouchat hudbu, pít víno, diskutovat o tom co nás zajímá a prostě si v klidu užít čas po práci.
Naši uspěchanost jsem asi nejlépe poznala na Maltě, kde jsem bydlela dva měsíce u jedné rodiny a kde se mnou také bydlely Španělky nebo Italky. Každý večer jsem dostala obrovskou porci jídla a každý večer jsem ho snědla jako první. (a to nejsem žádný rychlík) Takže zatímco všichni u stolu ještě jedli, pili víno a diskutovali, já už byla hotová a slušně odmítala nabídky na přidání. Zkoušela jsem zpomalit, opravdu se snažila, ale pokaždé, když už jsem myslela, že jím nejpomaleji jak jen mohu, stejně jsem skončila jako první.

A pak to přišlo. Zapomněla jsem na upomínky jako, při jídle se nemluví nebo na hry „kdo to sní první je král“ a na všechny rady dietologů a poradců na téma nepití před, při a po jídle a jen jsem tak seděla na terase, užívala si mořský vzduch, sledovala hvězdy a zapojovala se do konverzace. Jídlo mi ke konci lehce vystydlo, ale mě to nevadilo, protože i přesto jsem si vychutnávala každý kousek.
Pravděpodobně jsem i tak tenkrát skončila první, ale už jsem zdaleka neměla takový náskok a břiše jsem měla naprosto skvělý pocit.
Byl večer, slunce zapadalo, od moře vanul chladný vítr a já se cítila sytá a zrelaxovaná a připravená na vše.



Letos na Krétě jsme také hodovali a to v královském stylu, takže jsem se rozhodla trochu toho tepla, klidu a pohody při jídle přenést sem a vyzkoušet, jak nám půjde večeření v řeckém stylu.

Předrm– Dakos
 
Velmi jednoduchý, ale chutný předkrm, skládající se z tvrdého, jakoby usušeného chleba, nadrobno nakrájených rajčat, olivového oleje a feta sýru. Chléb dáme dospod, na něj položíme rajčátka, posypeme rozdroleným sýrem a zalijeme olivovým olejem. Doporučuji dakos připravit jako první, aby měl tvrdý chléb čas vše okolo nasáknout. Je potom chutnější a lépe se jí.


Průběžné chody

Na stole by určitě neměli chybět černé a zelené olivy a měkká bagetka s jogurtovým tzatziky. Tzatziky vyrobíme snadno, buď do jogurtu rovnou nasypeme směs koření a nastrouháme okurku nebo si směs připravíme sami ze soli, česneku a kopru. Je to velmi dobré a skvěle nahradí naše majonézy a tatarky.
 





Hlavní chod – Vepřové a kuřecí souvlaki s citrónovými brambory

Vepřové nebo kuřecí maso smícháme se stroužkem česneku, lžičkou vinného octa, špetkou soli a pepře, přidáme půl lžičky tymiánu a oregána, pořádně zakapeme citrónem, zalijeme olivovým olejem a necháme na hodinku odležet. Dá se použít i skopové nebo jehněčí maso.

Potom nakrájíme na malé kousky a postupně navlékáme na špejli tak, aby masa k sobě těsně přiléhala.
Pak už jenom hodíme na gril nebo na rozpálenou pánev a je hotovo!

Citrónové brambory jsem měla poprvé na Rhodosu v hotelu a od té doby jsem je neustále zkoušela a hledala ideální recept, až jsem na něj konečně narazila. Nejspíš vám brambory v kombinaci s citronem budou znít zvláštně, ale věřte, že je to výborné!
Brambory si nakrájíme na tenké plátky nebo půlměsíčky, zalijeme olivovým olejem, posypeme hrubou mořskou solí, čerstvým rozmarýnem a potom pořádně zakapeme citrónem. Dáme do trouby cca na 180 stupňů a pečeme do zlatova. V průběhu pečení je můžeme pomazávat šťávou ze dna pekáče.

Doporučuji k tomu podávat tzatziky a čerstvou zeleninu, všechno tak bude velmi svěží a vy budete mít skvělý pocit.

Sladkost na závěr

Na závěr jsme podávala skvělou medovou baklavu, kterou jsem nevyráběla, ale pouze dovezla. Baklava je vyrobená z tenkých plátků těsta, oříšků a medu. Doporučuji ještě před podáváním lehce polít teplým medem.


Samozřejmě jsme nesměli zapomenout na závěrečný šnaps, kterým se stalo ledově vychlazené medové Haraki. Udělá tečku za výbornou večeří.




Jídlo se povedlo a nálada u stolu byla skvělá, jen jsme to snědli tak nějak středoevropsky rychle, snad se do příště ještě polepšíme.
Samozřejmě jídlo, které zde popisuji je jen výběrem a naprostým minimem toho, co všechno řecká kuchyně nabízí. Pokud by někoho z vás více zajímala, tak tady je pár odkazů:




Žádné komentáře:

Okomentovat